Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity szuka środków na kolejne nowe wagony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
05-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity szuka środków na kolejne nowe wagony
wiz. PKP Intercity
Prezes PKP Intercity zapowiada, że spółka skupia się aktualnie na pozyskaniu środków na zakup kolejnych 150 wagonów z umowy z FPS H. Cegielski w ramach prawa opcji. Jej realizacja jest coraz pilniejszą koniecznością.

PKP Intercity zamówiły w ubiegłym roku 300 fabrycznie nowych wagonów, z możliwością rozszerzenia kontraktu o 150 następnych wagonów. Łącznie więc przewoźnik może nabyć 450 sztuk wagonów, które produkuje FPS H. Cegielski.

Intercity od dawna sygnalizują, że będą chciały skorzystać z prawa opcji i zamówić 150 następnych wagonów, co zależy od pozyskania finansowania dla tego zadania. Przypomnijmy, że mają być one malowane tak jak Pendolino, a nie jak inne wagony spółki. Podczas konferencji poświęconej odbiorom odnowionych wagonów Z1B prezes przewoźnika Janusz Malinowski podtrzymał tę zapowiedź.

– Jako zarząd PKP Intercity zajmujemy się w tej chwili spięciem montażu finansowego dla zamówienia kolejnych 150 wagonów, czyli rozszerzenia tego zamówienia z 300 do 450 wagonów, tak więc ten kontrakt pewnie za chwilę rozrośnie się o połowę. To jest tylko kwestia pozyskania przez nas finansowania – mówił w Poznaniu Malinowski.

450 wagonów i 7 typów. Dużo barowych i dzienno-nocnych

Uruchomienie opcji oznaczałoby, że PKP Intercity nabędą dodatkowych 19 wagonów 1. klasy, 20 wagonów 2. klasy przedziałowych, 40 wagonów 2. klasy bezprzedziałowych, 19 wagonów 2. klasy z przedziałami dla osób niepełnosprawnych i strefą dla najmłodszych pasażerów, 20 wagonów 2. klasy z miejscami na rowery, 19 wagonów restauracyjnych oraz 13 wagonów dzienno-nocnych.

W ramach zamówienia podstawowego Intercity zamówiły: 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy, 40 wagonów przedziałowych 2. klasy, 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów, 38 wagonów 1. klasy, 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, 38 wagonów restauracyjnych oraz 26 wagonów dzienno-nocnych.

Łącznie przewoźnik może mieć więc 39 wagonów dzienno-nocnych (które mają być podstawą rozwoju połączeń nocnych spółki), 57 wagonów restauracyjnych, 57 wagonów 1. klasy, a także 60 wagonów 2. klasy przedziałowych, 120 wagonów 2. klasy bezprzedziałowych, 57 wagonów 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnością oraz 60 wagonów 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów.

Produkcja trwa, a realizacja opcji jest koniecznością

Prezes PKP Intercity w rozmowie z nami przyznał, że pudło pierwszego z wagonów jest aktualnie w malarni. – Za chwilę będę oglądał ten wagon i postępy w pracy nad nim – przekazał Malinowski.

Nasz rozmówca dodał, że uruchomienie opcji jest logiczną konsekwencją coraz większej liczby pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Przypomnijmy, że w pierwszym półroczu tego roku spółka przewiozła ponad 40 mln pasażerów, a więc o ponad 3 mln osób więcej niż w tym samym okresie rok temu. Ten rok przewoźnik zamknie liczbą około 84 mln pasażerów, a do końca dekady będzie woził rocznie co najmniej 103 mln osób. – Sądząc po dynamice przyrostu pasażerów, te wagony spokojnie się zapełnią, dlatego też chcemy uruchomić opcję – zakończył Malinowski.

Aby podołać taborowo temu wyzwaniu, spółka potrzebuje kolejnych zakupów. Stąd przetarg na wysokopojemne EZT piętrowe (trwa etap oceny dwóch złożonych ofert), planowany przetarg na składy KDP i realizowane już kontrakty na opisywane właśnie wagony oraz 35 pojazdów hybrydowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5